torsdag 23. august 2012

Stevia

Har dere oppdaget Stevia?
Stevia er en plante med kraftig søtsmak. Den er hele 250 ganger søtere enn sukker!
Sukkerindustrien har selvfølgelig innsett for lengst hvilken fantastisk plante dette er, og har lenge jobbet for å hindre at produktet skulle bli godkjent for bruk i matvareproduksjon.
Men nå er kampen tapt og produktet er i hyllene. Jeg kjøpte min boks på Rema forrige dagen.
 
I følge Stevia.no har produktet flere gode egenskaper:
Den grønne urten Stevia:
● Demper søthunger,
● Virker blodsukkerregulerende
● Er styrkende og er antibakteriell
● Gunstig for blodtrykket
● Er vanndrivende.
● Gir ikke hull i tennene
● Påvirker ikke blodsukkeret


I Sverige har de tatt i bruk Stevia som søtning i Fun Light.
 
Vi har brukt Stevia på pannekaker og som søtning på frokostblandinger. Den eneste kommentaren jeg har fått fra ungene, er at det drysser mye finere enn sukker. Det smaker like søtt og godt!
I dag har jeg bakt sunne skolemuffins, og selvsagt er de søtet med Stevia!

Bruker du Stevia? Hva bruker du det til?

13 kommentarer:

  1. jeg kjøpte fun saften i sverige. Men ingen her likte den. Ikke engang toåringen...

    Så min ekstase etter å ha funnet saft med stevia som jeg hadde hørt så mye bra om ble en skuffelse..

    SvarSlett
    Svar
    1. Æsj, så dumt! Kanskje de blir bedre på det etterhvert?

      Slett
  2. Jeg likte den, den var ikke den beste saften jeg har smakt, men absolutt godkjent. Når det gjelder steviasukkeret du kjøpte på Rema, så er det nok ikke 100% stevia. Ren stevia skal være kalorifritt, og den du har kjøpt inneholder maltodekstrin, som har en høy GI. Jeg ville heller gått for 100% ekte Stevia, ikke den som er tilsatt maltodekstrin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tilbakemelding! Må jeg på helsekost for å kjøpe 100% Stevia?

      Slett
    2. Den de har på Helsekosten (steviosa) er ganske ren:

      Innhold:
      Søtningsmiddel: erytritol og stevia ekstrakt (steviol glykosider – 98% rebaudiosa A). Slik jeg tolker det, så er det kun 2% erytritol (sukrin) i posen. Nå spørs det hvor kresen du er, om det må være 100%. Jeg for min del vil ha 100%, og det har jeg til gode å se i Norge.

      Den har også 98g Karbohydrater, som ifølge dem:

      *100% karbohydrater som ikke tas opp av kroppen (påvirker IKKE blodsukkeret). Det kan godt hende at det stemmer, men for å være helt sikker så kommer jeg til å kjøpe stevia uten karbohydrater.

      De med maltodekstrin bør man unngå, for der er det ingen tvil at de øker blodsukker, og inneholder masse unødvendige kalorier. :)

      Slett
  3. Oh lykke, Stevia er tilbake!
    Kjøpte noe på helsekosten her en dag som het Sukrin+
    Det er en blanding av sukrin og stevia. Knallgodt på frokostblandingen, i mat og i kaker. Og barna kjenner ingen forskjell.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har selv brukt Sukrin tidligere, men det må da være bedre å bruke 100% Stevia som Håkon nevner over her?

      Slett
    2. Jo, men jeg syns sukrin og stevia smaker bedre sammen enn bare stevia alene.

      Slett
    3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    4. Om du bruker Stevia eller Sukrin er faktisk en smakssak. Begge er like sunne og like naturlige, men det er ikke alle som mener at Sukrin kan brues til alt. Sukrin er mer "kjølig" i smak, og det er ikke alle som liker det. Sukrin+, som er blanding av sukrin og stevia har visstnok ikke den "kjølige" smaken.

      Jeg syntes det ikke er så ille, og bruker sukrin både til muffins, vaffler, lapper, på grøt osv. :)

      Både sukrin og sukrin+ er bra, men vil man ha 100% rent stevia så må man unngå det som er tilsatt maltodekstrin, altså stivelse. Man kan sikkert få kjøpt det her i Norge, jeg har ikke sjekket det, men jeg vet at man får tak i det på sider som for eks. iherb.com

      Det er mange typer stevia der, og ikke alt er "rent", så det er viktig å lese info om produktet, at det ikke inneholder maltodekstrin ol. Stevia skal være både karbo og kalorifritt. :)


      Slett
  4. Men kjære matpakkemamma. Du må åpne for at jeg kan kommentere uten å være registrert hos Wordpress. For nå sletter jeg snart bloggen min der, og kommer bare til å blogge gjennom casakaos.no.
    Du må legge inn sånn at man kommentere med bare en nettadresse.
    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding. Det skal nå være uhyre enkelt å legge igjen en kommentar. ;)

      Slett