mandag 27. august 2012

Takk til Erling Sundal for dagens deilige middag!

Jeg er altså så møkklei av å spise det samme til middag stadig vekk, så i dag grep jeg etter inspirasjon på vei inn på Rema for å handle. Kokken Erling frister med deilige hjemmelagede fiskepinner og kyllingklubber med blomkålris. Jeg begynte å bla og sannelig ble jeg inspirert til flere av rettene. Kunne det være så enkelt? Og ville det falle i smak hos familien som jeg har gjort til vanemennesker på middagsfronten?

Jeg kastet meg ut i det og handlet inn det Erling sa jeg trengte til lasagne. Han påstod at oppskriften ville lykkes hver gang, ettersom det var en tradisjonsrikt oppskrift fra Italia.
Vel hjemme satte jeg i gang med kokkeleringen. Jeg innser at jeg skulle hørt litt mer på Erling underveis, og ikke startet på den hvite sausen før jeg var ferdig med kjøttsausen. Nåja, det gikk med et nødskrik.
Og jeg skal innrømme at jeg rynket litt på nesen da han ville ha meg til å putte en teskje rosmarin i kjøttsausen, bruker man ikke bare slikt til lam? Nei, ikke Erling Sundal. Og for en rett det ble! Mann og barn kom snusende inn døren i det jeg tok den ut av ovnen. "Lasagne!?" - utbrøt mannen. Jeg er nemlig ingen blodfan av akkurat den retten. Men dette skal vi altså lage igjen, det ble braksuksess!
Hadde jeg visst hvilken suksess dette skulle bli, hadde jeg tatt bilde selv. Men nå får dere klare dere med Erling sitt:


Her er oppskriften:
400 gram kjøttdeig (jeg brukte karbonade)
En pakke lasagneplater
1 løk
2 gulrot
2 bokser hakkede tomater
4 dl melk
100 gr ost
2 ss olje til steking
1 ss smør
2 ss hvetemel
1 ts tørket rosmarin
Salt og pepper

Slik gjør du:
Sett ovnen på 180°C Finn fram en ildfast form. Brun kjøttdeig i en panne med litt olivenolje, tilsett rosmarin, hakket løk og gulrot og stek videre noen minutter. Hell i hermetiske tomater, smak til med salt og pepper og la det surre, mens du lager den hvite sausen.
Smelt smør i en kjele og rør inn melet. Spe med melken mens du visper. Kok opp og la sausen småkoke i ca. 5 minutter. Rør av og til så det ikke brenner seg fast. Smak til med salt og pepper.
Legg kjøttsaus, hvit saus og lasagneplater lagvis i en ildfast form og ha revet ost på toppen.
Stek i ovn i ca. 30 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar